Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Komunikat Ministerstwa Środowiska

Komunikat Ministerstwa Środowiska nt. rozprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w sprawie C-336/16 (Komisja Europejska przeciwko Polsce – jakość powietrza – przekroczenie poziomów dopuszczalnych pyłu PM10), która odbyła się w Luksemburgu 7 września 2017 r.

W rozprawie uczestniczyła delegacja polska z udziałem  Katarzyny Majcher - pełnomocnika rządu RP przed Trybunałem Sprawiedliwości UE (z Ministerstwa Spraw Zagranicznych), jak również  Pawła Sałka, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, szefa delegacji polskich ekspertów.

Skarga Komisji Europejskiej dotyczy stwierdzanych, w rocznych ocenach jakości powietrza, przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłu PM10 w części stref na obszarze kraju.

Delegacja polska przygotowała informację o prowadzonych oraz planowanych działaniach naprawczych na poziomie rządowym, jak również na poziomie samorządowym.

Szczególnie podkreślono wysokość poniesionych nakładów finansowych na walkę z tzw. niską emisją. W latach 2015–2017 ze środków finansowych, będących w dyspozycji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy, wypłacono ponad 1,3 mld zł. W wyniku tego osiągnięto w tym okresie efekt ekologiczny w postaci redukcji zanieczyszczeń do powietrza pochodzących z niskich źródeł emisji, w tym w szczególności emisji pyłu o 3 711,85 Mg.

Jednocześnie strona polska zwróciła uwagę na fakt, że efekty w postaci zauważalnej redukcji stref z przekroczeniami jakości powietrza będą odczuwane w perspektywie 2020-2025, ze względu na charakter podejmowanych działań inwestycyjnych.

W obecnym postępowaniu TSUE nie może nałożyć na Polskę kary finansowej. Kwestia wyznaczenia terminu poprawy jakości powietrza czy też ewentualnych kar może być przedmiotem odrębnego postępowania.

Jednocześnie należy podkreślić, że  prowadzone w kraju działania administracji samorządowej (programy ochrony powietrza, plany działań krótkoterminowych, programy ograniczania niskiej emisji, uchwały antysmogowe) oraz działania  strategicznie administracji rządowej, takie jak Krajowy Program Ochrony Powietrza do roku 2020, z perspektywą do 2030, realizacja zadań wynikających z rekomendacji dla Rady Ministrów – tzw. Programu „Czyste Powietrze”, które zostały przyjęte 25 kwietnia 2017 r., jak również Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia dla Przyszłości” pozwolą na osiągnięcie  zadawalającej poprawy jakości powietrza.

Powrót do góry